vrijdag 6 januari 2012

Het belang van een goede afwijzingsbrief: sollicitanten wijzen slechte werkgevers af.

Iedereen heeft zijn mond vol over het creëren van een goed imago als werkgever en hoe moeilijk het is goed personeel te vinden. Toch is de deprimerende werkelijkheid dat een kwart van de werkzoekenden vindt dat ze slecht behandeld worden door een potentiële nieuwe baas. En dat kost bedrijven hun goede naam en bovendien omzet.

Uit onderzoek van het Britse Capital Consult blijkt namelijk dat 53 procent van de werkzoekenden geen producten of diensten af zal nemen van een onderneming waar ze een slechte ervaring mee hebben gehad. Nooit meer. 

SneeuwbaleffectEn daar blijft het niet bij. Bijna een derde van de ontevreden werkzoekenden vertelt drie tot vijf anderen over hun slechte ervaring, een kwart vertelt het aan meer dan zes mensen, een tiende aan tien anderen en één procent gaat zelfs zover om het bedrijf op internet aan de schandpaal te nagelen. 

Gebrek aan communicatieDe belangrijkste grieven van werkzoekenden betreffen gebrek aan communicatie. De helft baalt ervan dat er geen reden gegeven werd voor een afwijzing; de andere helft is vooral geïrriteerd over het uitblijven van feedback op het sollicitatiegesprek. De helft van de werkzoekenden krijgt niet eens een ontvangstbevestiging van hun sollicitatie, iets dat als ronduit onbeleefd wordt beschouwd. Nog een veelgenoemde grief was het moeten beantwoorden van niet ter zake doende of stomme vragen tijdens het sollicitatiegesprek of het uit moeten voeren van irrelevante testen. 

Sollicitanten zijn ook klantenGeen goede resultaten in tijden waarin het vinden van goed personeel al moeilijk genoeg is! Marisa Kacary, marketing manager van Capital Consulting: "De sollicitatieprocedure is een goede mogelijkheid om je imago te versterken. Al die tijd en moeite die in reclamecampagnes gestoken wordt, zou doorgetrokken moeten worden naar het wervingstraject. Behandel je sollicitanten slecht, dan verlies je ze namelijk meteen als klant. Bovendien vertellen ze anderen maar al te graag over hun slechte ervaringen en dat leidt tot nog meer reputatieschade."


www.managersonline.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten